배상희 사진

배상희 | 자유교양대학 (인문관)

  • 직급:
    교육부교수

교수소개

언어의 국면(phase)을 연구하여 박사학위를 받은후 통사론, 영어교육, 신경언어학, Biolinguistics에 관련한 연구를 하고 있습니다.

학력

  • [2003] 석사 경희대학교 / / 영어교육
  • [2010] 박사 단국대학교 / 영어영문학과 / 통사론

주요연구분야

Biolinguistics
neurolinguistics
영어교육
통사론

연구업적

  • 일반논문[20211101] 상호 동료 교수법을 활용한 고전읽기 수업 사례 연구
  • 일반논문[20210401] 카카오 톡을 활용한 토익 스피킹 수업에 관한 연구
  • 일반논문[20210301] 온라인 협력학습 기반 집단지성 구축을 위한 교양수업 개발
  • 일반논문[20210201] Information Structure Effects on Korean EFL Learners’ Translation of English Passives
  • 일반논문[20191201] ERP Evidence on Processing Adverbs and Verb Inflections by the Korean EFL Learners
  • 일반논문[20190801] 역대 한국교육행정의 목표실행에 관한 연구: 영어교육정책을 중심으로
  • 일반논문[20190501] How Effective Listening and Constructing Peer Feedback Impact Oral Presentation Success
  • 일반논문[20181231] Evidence from an ERP Study: Can the Korean EFL Learners Change the Way to Process the English Topicalized Constructions?
  • 일반논문[20181130] 영어의 명령문 구문에 대한 통합적 분석: 명령자질의 어휘범주와 기능범주의 인접성을 중심으로
  • 일반논문[20180801] The Factors Affecting the Korean EFL Learners’ English Article Use
  • 일반논문[20171101] A Correlation Between Generative Grammar and Conventional Grammar and an Alternative Model for L2 Korean Education
  • 일반논문[20170901] An ERP Study on the Korean EFL Learners' Processing Topicalization and Wh-constructions in English and Korean
  • 일반논문[20170401] L2 Listening Comprehension and Learner Perception of LCPs by Reading-while-listening
  • 일반논문[20170201] Korean EFL Learners' Sensitivity to Scrambling Effect in Using English Wh-arguments and Wh-adjuncts1
  • 일반논문[20161001] Syntactic Factors Influencing Definite Article Omission in English Writings by Korean EFL Adult Learners
  • 일반논문[20160901] A Divergence in Interpreting Wh-phrases and Indefinite Pronouns by the Korean EFL Adult Learners
  • 일반논문[20160801] The Omission and Overuse of the Definite Article in Retelling the Animation by the Korean EFL Learners
  • 일반논문[20160301] EFL Korean Learners’ Overuse of the Definite Article by Korean ‘keu’ Transfer
  • 일반논문[20151101] Accounting for the Misuse of English Articles by Korean EFL Learners
  • 일반논문[20150801] Reanalysis of ERP Studies on EFL Learners' Language Recursion-based Sentence Parsing
  • 일반논문[20150501] L2 Word Learning by Task-induced Involvement in TOEIC-based EFL Classroom
  • 일반논문[20141201] SPCG 훈련후 EFL 학습자의 영어 문장 파싱에 대한 분석
  • 일반논문[20141031] φ-자질일치와 측면이동(SWM) 규칙에 의한 한국어와 영어 재귀사 해석
  • 일반논문[20140831] Redefinition of a Phase: The Possibility of CP, PredP, and AdjunctP as Genuine Phases
  • 일반논문[201408] An ERP Study on Internalizing English Parsing Strategies of EFL Learners through Incorporating Play Cards
  • 일반논문[20140630] Factors for Parsing Relative Clauses by EFL Korean Adult Speakers
  • 일반논문[20131230] ERP실험을 통한 EFL 화자의 통사적 민감성 연구-국면정보인지를 위한 통사적 재분석을 중심으로
  • 일반논문[20130930] The Choice of English Articles Patternized in Korean Adult EFL Learners
  • 일반논문[20130531] Empirical Evidence of English Reflexive-Binding by the Adult Korean Learners of English
  • 일반논문[20121230] 기준위치가설에 의한 EFL 성인학습자들의 WH-구조 운용
  • 일반논문[20120830] 초점자질에 의한 WH-간접의문문 분석
  • 일반논문[20100630] EFL 성인학습자의 어순화석화 완화전략: CP 국면활용
  • 일반논문[20100630] WH-이동을 활용한 EFL 성인학습자의 어순 화석화 완화 전략
  • 저서/역서[20110315] 영어 어순구조 학습전략
  • 학술발표[20190524] An ERP Study on the Agreement of English Tense and Adverbs by Korean EFL Learners
  • 학술발표[20180630] An ERP Study on Processing the Topicalized Objects and Wh-phrases by the EFL Learners
  • 학술발표[20171209] An Alternative Framework of Generating Sentences: Syntactic Tier and Lexical Tier and A New Definition of C-command
  • 학술발표[20171209] Crosslinguistic Differences of Processing Fronted Elelments in English and Korean by the EFL Learners Based on an ERP Study
  • 학술발표[20170527] The Processing of Topicalization and Wh-Constructions in English by the EFL Learners of Korean
  • 학술발표[20170513] The Use of English Article System by Korean EFL Learners
  • 학술발표[20150502] 언어순환성 원리에 의한 EFL 학습자 파싱운용: ERP 실험을 중심으로
  • 학술발표[20140517] φ-자질일치와 측면이동에 의한 재귀사해석
  • 학술발표[20130511] ERP실험연구를 통한 EFL 학습자의 통사적 국면인식
  • 학술발표[20100605] 국면을 활용한 EFL 성인학습자의 어순 화석화 완화 전략
캠퍼스별 교무팀